N-VA: ‘Ethisch zijn we absoluut niet rechts’
De nieuw Vlaamse Alliantie, ofte N-VA, stapt deze keer niet in een kartel met CD&V naar de kiezer maar doet het alleen. De Vlaams-Nationalistisch gezinde partij heeft een overwegend tolerant standpunt ten aanzien van holebi’s.
Het holebi-huweljik en de holebi-adoptie zijn items waar N-VA geen enkel probleem mee heeft. Zo steunden ze dan ook het wetsvoorstel enkele jaren terug. In eerdere campagnes verklaarde N-VA reeds dat men niet zal raken aan de verworven holebi-rechten (al zitten die federaal).
Bloed geven
Homo’s die bloed geven zijn dan weer een heikel punt. Vlaams (holebi-)parlementslid Piet De Bruyn licht toe in ZiZo: “Ik heb begrip voor het standpunt van het Rode Kruis. De cijfers, die erg alarmerend zijn, tonen aan dat veel meer seksueel actieve homomannen drager zijn van het hiv-virus dan seksueel actieve heteromannen. Wil je de kans om besmet bloed zoveel mogelijk reduceren, dan is het niet onlogisch dat je de groep die het grootste risico vormt geen bloed laat geven. Het allerbelangrijkste voor mij is dat je daar open over communiceert. Net daar heeft het Rode Kruis gefaald.
Nog heel wat andere mensen worden uitgesloten. Is dat maatschappelijk aanvaardbaar? Ik denk het wel. Is dat prettig? Neen. Het risico bestaat dat je gaat zeggen dat mensen geen bloed mogen geven omdat ze homo zijn. Het gaat echter over de groep, niet over het individu”.
’Onze ethische standpunten zijn duidelijk niet rechts’
Op de vraag of we met N-VA en een onafhankelijk Vlaanderen niet naar een recht-conservatief, katholiek en holebi-onvriendelijke maatschappij evolueren repliceert De Bruyn als volgt: “Wij zijn voor een onafhankelijk Vlaanderen, maar wel gelinkt aan een sterk democratisch Europa. Onder meer daarin verschillen wij van het Vlaams Belang, dat een anti-Europese partij is.
Wij zijn ook geen rechtse partij. Wij bevinden ons in het centrum. Onze ethische standpunten zijn duidelijk niet rechts. Wij keurden het holebihuwelijk en de holebi-adoptie goed. Economisch zijn we centrumrechts. En dat Vlaanderen rechts-conservatief wordt, daar ben ik het niet mee eens. Stel dat ik morgen wakker zou worden in een onafhankelijk Vlaanderen. Ik geloof niet dat er dan een meerderheid zou gevonden worden om beperkingen in te voeren, subsidies terug te schroeven of zaken af te schaffen”.
Bron: http://www.WelJongNietHetero.be
Foto: Bart De Wever, N-VA Partijvoorzitter